Zespół Szkół Specjalnych nr 106 powołano aktem założycielskim z dnia 20.02.2001 roku.
Uczniami Zespołu Szkół Specjalnych nr 106 są dzieci i młodzież :
- z powodów losowych umieszczeni w Domu Młodzieży
- kierowani postanowieniem Sądu Rejonowego - Wydziału Rodzinnego i Nieletnich
- uczniowie mający kilkuletnie opóźnienia szkolne, kierowani do szkoły na wniosek kuratorów
- uczniowie kierowani do szkoły przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
- z różnych względów przyjęci do szkoły na wniosek rodziców
Liczba uczniów szkoły zmienia się w ciągu roku szkolnego w zależności od wydawanych przez sąd postanowień, przenoszenia uczniów do placówek resocjalizacyjnych, umieszczania ich w Domu Dziecka oraz przybywania na ich miejsce nowych wychowanków.
Charakterystyka uczniów: większość naszych uczniów pochodzi z rodzin dysfunkcyjnych wykazują zaburzenia pod względem emocjonalnym, posiadają dysfunkcje rozwojowe, a przede wszystkim mają problemy z funkcjonowaniem w społeczeństwie i zagrożenie demoralizacją. Poważne kłopoty w uczeniu się. Problemy uczniów wynikają z zaburzeń zachowania, niedostosowania społecznego, zagrożenia niedostosowaniem, upośledzenia w stopniu lekkim;
Zasługą nauczycieli jest wdrażanie dzieci do realizowania obowiązku szkolnego w obliczu często wcześniejszych wieloletnich zaniedbań.
Dzięki profesjonalizmowi nauczycieli, ich ogromnej życzliwości i cierpliwości szkoła likwiduje problem drugoroczności czyli umożliwia uczniom otrzymanie promocji do klas programowo wyższych.
Program wychowawczy szkoły zbudowany jest w oparciu o wspólne wartości uznawane przez nauczycieli i uczniów, z uwzględnieniem rodziców. Program wspomaga rozwój ucznia w osiąganiu dojrzałości psychicznej i społecznej.
Priorytetem jest indywidualizacja pracy z uczniami, organizowanie zajęć dodatkowych pozwalających na odniesienie sukcesu edukacyjnego. Uczniowie nie osiągają wysokiej średniej na sprawdzianie i egzaminach gimnazjalnych, lecz biorąc pod uwagę dysfunkcyjne środowisko rodzinne, często długoletnie zaległości i pasmo dotychczasowych szkolnych niepowodzeń oraz opinie poradni psychologiczno - pedagogicznych - osiągają wyniki na miarę swych możliwości, a przezwyciężenie negatywizmu szkolnego jest ich osobistym sukcesem.
Uczniowie włączani są w proces socjalizacji przez udział w wielu imprezach szkolnych i pozaszkolnych. Imprezy mają na celu rozwój talentów młodzieży, budowanie wiary we własne siły i podnoszenie poczucia własnej wartości. Budowany i rozwijany jest patriotyzm lokalny. Mimo sporych problemów lokalowych, uczniowie biorą czynny udział w zawodach sportowych i imprezach sportowo - rekreacyjnych. Na większość imprez zapraszani są rodzice, aby włączyć ich w życie dzieci, pokazać dobre i mocne strony ich zachowań. Na imprezy zapraszani są dyrektorzy, wychowawcy i pracownicy Domu Młodzieży.